Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Boeing 737

Boeing 737 je nejúspěšnější letadlo všech dob. Po světě jich létá více než 5 000 a je určené na krátké a střední tratě. Od počátku bylo vyvinuto mnoho verzí tohoto modelu, které se dělí do třech základních skupin - First generation (Original), Second Generation (Classic) a Next-Generation.

Original (-100, -200)
V polovině 60. let se Boeing rozhodl vyvinout letadlo na krátké tratě. Boeing původně plánoval letadlo s kapacitou cca. 60-85 cestujících. Po diskuzi s Lufthansou se ale rozhodl zvýšit kapacitu cestujících na 100. Důležitou výhodou oproti konkurentovi DC-9 bylo rozmístění sedaček - 737 mají o sedačku více v každé řadě. První let se uskutečnil v dubnu 1967, do běžného provozu vstoupil stroj v únoru následujícího roku. Verze -200 byla mnohem úspěšnější než její předchůdkyně. Verze -100 se přestala dodávat již v roce 1969 a celkem bylo dodáno pouze 30 kusů. Výroba -200 pokračovala až do roku 1988, celkem bylo dodáno 991 strojů.

 

 

 

Classic (-300, -400, -500)
V březnu 1981 započal vývoj nové verze s označením -300, která měla být původně jen prodlouženou verzí -200. Boeing se však rozhodl použít zcela nové motory, které byly vyvinuty společnými silami General Eletric a SNECMA. Tyto motory měly nižší spotřebu paliva a hlavně splňovaly hlukové limity. Motory byly větší a těžší než jejich předchůdci, díky tomu nezbýval dostatek volného místa mezi motory a zemí, což vyvolalo nutnost dalších úprav. Vylepšení se dočkala také křídla, aerodynamika a interní systémy. První let verze -300 se uskutečnil v únoru 1984, v listopadu téhož roku stroj vstoupil do komerčního provozu. Výroba byla ukončena v prosinci 1999. V červnu 1986 začal Boeing s vývojem prodloužené verze, která nese označení -400. Tento stroj byl částečně vyvinut jako náhrada za Boeing 727. Nejkratší a nejmenší člen této generace byl svou délkou srovnatelný s verzí -200, ale byl osazený silnějšími motory. První let -500 se uskutečnil v červnu 1989, v únoru následujícího roku pak stroj vstoupil do běžného provozu. Výroba letadla byla zastavena v roce 1999, přičemž celkem bylo dodáno 389 kusů.

 

 

Next Generation (-600, -700/BBJ, -800/BBJ2, -900)
Jako první byla vyvinuta verze -700, která, stejně jako všechny pozdější verze, byla vybavena silnějšími motory a také vylepšenými křídly. Jeho první let se uskutečnil v prosinci 1996, o rok později pak stroj vstoupil do běžného provozu. Další v pořadí byla verze -800, která byla až do oficiálního spuštění programu nazývána 737-400X Stretch. Oproti verzi -400 je -800 o 3 metry proloužena a má delší dolet. Jako první ji začal používat přepravce Hapag Lloyd v dubnu 1998. Nejmenším z rodiny letadel Next Genration je verze -600. První let následoval v lednu 1998. Naopak největší a také nejnovější verzí je -900, jejíž vývoj byl spuštěn v září 1997. Do komerčního provozu se tento stroj dostal v květnu 2001. Součástí této rodiny je i Boeing Business Jet (BBJ). Je produktem společného podniku Boeingu a General Electric, a je určen pro korporátní a VIP klientelu. BBJ je určitou kombinací verzí -700 a -800 doplněnou o 3-10 přídavných nádrží. První kompletní dodávka této verze se uskutečnila v září 1999. Na základě verze -800 byl vyvinut i Boeing Business Jet 2, který nabízí o 25% více místa než jeho předchůdce. Současně má o něco kratší dolet, protože může mít maximálně 7 přídavných nádrží.

 

Náhledy fotografií ze složky Boeing 737