Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Malév

Malév
 

Malév

V roce 1910 byla na území Maďarska založena firma Aero Rt, jenže 2. světová válka zdevastovala veškerý letecký průmysl v zemi. 29. března 1946 oficiálně vznikla akciová společnost Maďarsko-sovětská civilní letecká doprava (Magyar-Szovjet Légiforgalmi Rt. také známá jako Maszovlet). Flotila letadel se skládala z 21-místných strojů Lisunov Li-2 (sovětská licence pro výrobu DC-3) a 3-místných Polikarpovů Po-2, které byly využívány pro přepravu pošty. V roce 1950 se základna společnosti přesunula z letiště Budaörs na nově otevřené Ferihegy.
 

Boeing 737-7Q8, Malév

25. listopadu 1956 Maďarsko získalo sovětské akcie z Maszovletu, a tak se zrodila společnost Malév. Firma začala rozšiřovat svoji působnost v sousedních zemích a po roce 1968, kdy koupila Tupolevy Tu-134, expandovala do mnoha zemí Evropy a Středního východu. Ještě předtím, než se roku 1989 změnilo politické klima a přišla demokracie, Malév začal nahrazovat sovětské stroje modernějšími Boeingy 737-200. První dodávka nového letounu se uskutečnila 18. listopadu 1988. V roce 1989 také László Zsótér navrhl nové logo společnosti. Poslední sovětský stroj, Tupolev Tu-154, byl z flotily Malévu vyřazen v roce 2001. O dva roky později začala společnost nahrazovat Boeingy 737 Classic novými 737NG.
 
Od roku 1998 se hlavní sídlo firmy nacházelo v domě Lurdy v Budapešti. Mezi lety 1999 a 2007 držela Maďarská státní privatizační společnost ÁPV Rt. v Malévu 99,5 procentní podíl. Zbylých 0,5% akcií bylo v rukou drobných akcionářů. ÁPV Rt se opakovaně snažila Malév privatizovat. V únoru 2007 se jí to povedlo - firmu odkoupila společnost AirBridge Zrt, kde byl jedním z akcionářů také Boris Abramovich. AirBridge získala podíl 99,9%.
 
Navzdory nabídce Českých aerolinií, které chtěly sponzorovat Malév jako přidruženého člena aliance SkyTeam, se společnost nakonec připojila 29. března 2007 k alianci Oneworld.
 
12. července 2007 byl jmenován generálním ředitelem společnosti Malév Lloyd Paxton. Paxton pracoval 35 let u British Airways a také u Air Astana. Jednalo se o prvního ředitele Malévu, který dříve fungoval v leteckém průmyslu. O dva měsíce později, 14. září 2007, Lloyd Paxton rezignoval na post ředitele firmy, a byl nahrazen Péterem Leonovem.
 
18. března 2009 získala ruská státní banka Vneshekonombank 49% menšinový podíl v AirBridge. 51% zůstalo v maďarském vlastnictví. 15. dubna se ředitelem stal Martin Gauss, bývalý ředitel aerolinek DBA a Cirrus Airlines a také pilot na Boeingu 737.
 
V únoru 2010 byla společnost znárodněna. 95% akcií držela maďarská státní holdingová společnost MNV. Zbývajících 5% zůstalo v držení AirBridge. V prosinci začala Evropská komise vyšetřovat protiprávní dotace Malévu od státu. 9. února 2012 Evropská unie prohlásila státní podporu za nelegální a nařídila Maďarsku, aby mu aerolinie vrátila sumu ve výši 406 mil. dolarů.
 
Na konci ledna 2012 Malév prohlásil, že už nemůže nadále financovat své operace, a požadoval od státu další dotace. 3. února společnost ukončila provoz. Ihned poté oznámily společnosti Air Berlin, Lufthansa, Ryanair, Smart Wings a Wizz Air navýšení letů do Budapešti. Většina z letadel Malévu přelétlo na letiště v Shannonu. 15 letadel měla firma pronajato od leasingové společnosti International Lease Finance Corporation (ILFC). 13 z nich přelétlo do Shannonu už 3. února večer.
 

 Boeing 767-27G/ER, Malév

Maďarské aerolinie Malév nabízely pravidelné lety do přibližně 50 destinací v Evropě a na Středním Východě; zejména v letním období pak nabízel i charterové lety. Linky do Afriky, jihovýchodní Asie a Severní Ameriky byly zrušeny. V listopadu 2007 došlo k přerušení letů na linkách Budapešť - Toronto a Budapešť - New York-JFK. 23. července 2008 Malév oznámil ukončení letů do New Yorku a Toronta, které byly v nabídce již od roku 1990 a operované Boeingy 767-300ER a 767-200ER.
 
Před koncem činnosti Malév zaměstnával na 2 600 lidí. 40% všechny výnosů budapešťského letiště Ference Liszta pocházelo právě od Malévu. Během roku 2011 přepravil 9,2 milionu pasažérů.
 
Flotila společnosti k 3. únoru 2012
 
Letadlo Počet
Boeing 737-600 6
Boeing 737-700 7
Boeing 737-800 5
De Havilland DHC-8-400Q Dash 8 4