Konec Boeingů u ČSA, konec HCA, za rok 2011 provozní ztráta
13. 1. 2013
Na dnešek, 13. ledna 2013, jsou naplánované poslední lety strojů Boeing 737-500 s cestujícími Českých aerolinií. Po více než dvaceti letech tak končí éra těchto letounů ve službách společnosti. „Tento krok by se dal považovat za symbolické ukončení restrukturalizace – tříleté období škrtů,“ uvedl Philippe Moreels, prezident ČSA. Od zítra budou ve flotile pouze Airbusy (A319, A320, později i A330, obě A321 budou vyřazeny) a ATR (42, 72). Boeing 737-500 bylo první západní letadlo, které ČSA objednalo po pádu komunismu. První kus přiletěl do Prahy v červnu 1992.
České aerolinie provozovaly celkem 30 sedmtřisedmiček, patnáct verzí 400 a patnáct verzí 500. Poslední linky jsou naplánované do Milána, Kodaně, Bukurešti, Ženevy, Kyjeva a Frankfurtu. Zítra pak vykoná OK-XGD ještě technický přelet z Tirany, kde skončil měsíční pronájem u Belle Air.
Zatím není potvrzené, zda se podaří některé 737-500 prodat nebo budou všechny sešrotované.
Konec Holidays Czech Airlines
K mateřské společnosti se naopak vrátí čtyři Airbusy A320, které jsou v současnosti u Holidays Czech Airlines. Té zůstanou zbylé dvě A320, které prozatím budou nejspíš pronájímány jiným společnostem.
Jedním z hlavních důvodů převodu je konec spolupráce s islandskou společností Iceland Express, pro kterou létala až tři letadla českého dopravce. Po islandském výpadku zbyl HCA kontrakt s kancelářemi Blue Style a Exim Tours pro zimní lety do Egypta, a také lety pro některé kluby v Kontinentální hokejové lize.
Hospodaření HCA skončilo ve ztrátě. Charterová společnost letos ukončí své působení na trhu pro cestovní kanceláře. Prodělala přes 53 milionů korun. Ztráta je podle Michaely Lagronové, mluvčí Českého aeroholdingu, způsobena zejména zvýšenými náklady na palivo.
Spolu s letadly budou převedeni do ČSA i všichni piloti.
Za rok 2011 opět ztráta, vedení si však polepšilo
České aerolinie také zveřejnily auditovaný výsledek hospodaření za rok 2011. Vykázaly provozní ztrátu 1,16 miliardy korun. Již dříve ČSA oznámily, že v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 dopravce vykázal hrubý zisk 76 milionů korun, ale v něm byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun.
Z výroční zprávy také vyplývá, že zatímco v roce 2010 si 15 členů nejvyššího vedení ČSA rozdělilo na mzdách 41,5 mil. korun, v roce 2011 to bylo 49,7 mil. korun. To je růst o pětinu. Podle Michaely Lagronové to je způsobeno tím, že v roce 2010 nebyly managementu vyplaceny bonusy za rok 2009, a novému vedení tak náležely bonusy až za rok 2010 vyplacené v roce 2011.
Privatizace ČSA
Část ČSA je na prodej. Zájemci o ně mají podat závazné nabídky do konce února. Výhodnost nabídek poté bude posuzovat Český aeroholding jako majitel ČSA zhruba do března či dubna a vítěznou nabídku pak předloží vládě. Mimoevropští zájemci o privatizaci ČSA mohou získat maximálně necelou polovinu akcií firmy, aby byl zachován status národního dopravce. O ČSA projevily zájem Qatar Airways a Korean Air.